Kik på Sidste nyt, der ligger de arrangementer, der ikke lige hører under en af fanerne.

Sidste nyt

Menighedsmøde

Omtrent midt i Roholte sogn og landsby ligger kirken. Kommer man fra nord eller vest forsvinder den næsten i landskabet, men fra syd eller øst hæver den sig smukt
Den er bygget af Danmarks konge Kristoffer af Bayern, og stod færdig år 1441. En latinsk indskrift, malet på tårnbuen fortæller dette.
Kirken er den anseligste af det gamle Præstø amts gotiske landsbykirker.
Den er bygget af munkesten i skift med limstenskvadre fra Stevns. Tidens tand har gnavet stærkest på limstenen, der mange steder er udhulet og mørkfarvet.
Kirken vender sit venlige ansigt mod syd med våbenhus og indgang.
Nordsiden, er kun afbrudt af sakristiet. I 1841 blev døren fra sakristiet til kirken tilmuret, og sakristiet blev anvendt til kapel indtil påbegyndelsen af istandsættelse af kirken i 2000. I den forbindelse skulle der skaffes arbejdsindgang til koret, og døren blev genåbnet. Efterfølgende besluttede menighedsrådet at genskabe sakristiet, og indrette kapel i det daværende redskabshus på kirkegården. Først i 2007 kunne der skaffes penge til at fuldføre indretningen med nye møbler.
Tårnet er bredt og solidt. Det har kamtakker, og rigt blændingsværk på begge gavle. Sakristi og tårn er fra omkring år 1500. Under uret læser man H. R. T. og A. B. M. W.. Det er kirkeejer, Holger Reedtz Thott og frue, Anna Beate Magdalena von Woida, herskabet fra Gaunø. De samme bogstaver finder man guldbelagt i alterskrankens smedejernsgitter.

Husk der er mulighed for at leje sognehuset i forbindelse med mindre kirkelige handlinger. Dvs. max 50 personer, Der serveres kaffe, boller og kage. Ved andre ønsker kan du henvende til graver Linda Pedersen på tlf. 23623999 eller på mail graveren@lite.dk